KERRY JAMES MARSHALL : « PAINTING AND OTHER STUFF » AU M HKA D’ANVERS

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KERRY JAMES MARSHALL : Painting and Other Stuff / M HKA Anvers – Antwerpen / jusqu’au 2 février 2014.

Résident de longue date de Chicago, Kerry James Marshall est considéré comme l’un des plus grands peintres de sa génération. Fortement influencé par ses expériences de noir dans une société « blanche », vécues lorsqu’il était jeune homme, Marshall a développé son style, centré sur la vie et l’histoire du sujet noir. Son propre corps, consubstantiel de son travail, offre un point de vue sur la complexité de la condition afro-américaine, avec ses problèmes persistants, que ce soit en matière politique, de représentation culturelle ou d’émancipation sociale. Dans une tentative de concilier le sujet noir avec les images d’idéaux occidentaux, Marshall met en évidence les déterminations de l’identité noire qui sont contextualisées par l’histoire et la situation socio-politique actuelle. En Abordant aussi l’histoire de l’art, Marshall s’efforce de combler ce qu’il décrit comme un «manque dans la banque d’images », tout en soulevant des questions pertinentes sur la façon dont le système de l’art lui-même soutient les antagonismes connexes de légitimation, de puissance et de marginalisation.

Pourtant, la peinture n’est vraiment qu’une facette d’une pratique polymorphe qui touche également à la sculpture, la photographie, l’installation, le collage, la vidéo, la gravure et le film d’animation. C’est précisément sa richesse esthétique et cette intelligence visuelle que le musée cherche à mettre à l’avant-plan dans l’exposition KERRY JAMES MARSHALL. Il s’agit de la plus grande exposition des travaux de Marshall à ce jour. Agissant comme une enquête sur la pratique de Marshall, la portée de ce projet est complétée par la vaste collection personnelle de l’artiste d’images qui forment un réservoir de références de la représentation du peuple noir dans l’art et la culture au sens large. L’intérêt de l’artiste pour ces images n’est évidemment pas simplement une question de représentation formelle ou même de récit. Pour Marshall, l’étendue des supports visuels qu’il utilise a aussi une dimension spéculative.

les peintures et autres images sont composées d’un certain nombre de groupements informels organisés autour de différents thèmes et de motivations que Marshall a examinés au cours de sa carrière. Ils mettent l’accent sur des idées telles que «aborder l’histoire de l’art», «la notion de beauté», «la banque d’images», «commémoration» et «le quotidien». De nouvelles oeuvres sont ainsi présentées dans cette exposition, et de nombreuses séries sont également exposées ensemble pour la première fois, comme par exemple, ses « Dailies » (1999-2000), une série bd où officie une sorte de super-héros basé sur la mythologie africaine. Une sélection de sculptures de Marshall est également exposée…

Un catalogue accompagne l’exposition. Il sera publié en Novembre 2013, avec les contributions de Okwui Enwezor, Nav Haq, Kerry James Marshall et Dieter Roelstraete. Il est co-édité par Ludion, Kunsthal Charlottenborg à Copenhague, Fundació Antoni Tàpies à Barcelone et Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía à Madrid.

Après le M HKA d’Anvers, l’exposition ira à Copenhague (27.02-04.05.2014), Barcelone (10.06-26.10.2014) et Madrid (12.06-26.10.2014).

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A long-time resident of Chicago, Kerry James Marshall is widely regarded as one of the greatest painters of his generation. Strongly influenced by his experiences as a young man, Marshall developed a signature style as an artist, centring on the life and history of the black subject. His now-substantial body of work offers his perspective on the complexity of the African-American condition, along with its persistent issues of race politics, cultural representation and social emancipation. In an attempt to reconcile the black subject with images of Western ideals, Marshall places both in his paintings, highlighting determinations of black identity that are contextualised by history and the current social-political situation. Also addressing the history of art, Marshall strives to fill what he describes as the ‘lack in the image bank’ with his work, whilst raising pertinent questions about how the art system sustains itself and the related antagonisms of legitimation, power and marginalisation.


Yet painting is really only one facet of an exquisitely polymorphous practice that also includes sculpture, photography, installation, collage, video, prints and animated film. It is precisely his aesthetic wealth and visual intelligence that M HKA is seeking to foreground in the exhibition KERRY JAMES MARSHALL Painting and Other Stuff – the biggest exhibition of work by Marshall to date, co-produced by a major European museum partnership. Acting as a survey of Marshall’s practice, the scope of this project is complimented by the artist’s vast personal collection of image cuttings that form a reservoir of references on black representation in art and wider culture. The artist’s interest in these images is evidently not just a matter of formal representation or even narrative. For Marshall, the breadth of visual media he uses also has a speculative dimension – image-making becomes a site to ask some of art’s most profound, enduring questions.

Painting and Other Stuff will be comprised of a number of informal groupings organised around various themes and motivations that Marshall has considered over his career. They will focus on such ideas as ‘addressing art history’, ‘notions of beauty’, ‘the image bank’, ‘commemoration’ and ‘the everyday’. Many new works are presented, and numerous series are also exhibited together for the first time, for example, his on-going Dailies (1999–2000) comic-strip series – a sort of superhero serialisation based on African mythology – will gets its first outing in its entirety. A key selection of Marshall’s sculptural works will also be exhibited, including Mementos (1998), a series of giant ink-stamp sculptures along with their related ‘black power’ slogan text prints. Along with the addition of formative collages, photographs and installations, Painting and Other Stuff opens up Marshall’s multifaceted approach to making art, offering us a glimpse into his inner world of ideas and ambitions.

KERRY JAMES MARSHALL Painting and Other Stuff is co-organised by M HKA in Antwerp, Kunsthal Charlottenborg in Copenhagen, Fundació Antoni Tàpies in Barcelona and Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía in Madrid. It is a long-overdue survey of Marshall’s work in mainland-Europe, and the most substantial presentations in his career to date.

A catalogue entitled Painting and Other Stuff is being produced to accompany the exhibition. It will be published in November 2013, including contributions from Okwui Enwezor , Nav Haq , Kerry James Marshall and Dieter Roelstraete . It is co-published by Ludion , Kunsthal Charlottenborg in Copenhagen, Fundació Antoni Tàpies in Barcelona and Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía in Madrid.

After M HKA, Painting and Other Stuff will travel to Copenhagen (27.02–04.05.2014), Barcelona (10.06–26.10.2014) and Madrid (12.06–26.10.2014).

Kerry_James_Marshall_Small_pin_up_finger_wag_2013_Courtesy_of_the_artist_Jack_Shainman_Gallery_NY_and_Koplin_Del_Rio_CA[1]

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