YOKO ONO: THIS ROOM MOVES AT THE SAME SPEED AS THE CLOUDS, KUNSTHAUS ZÜRICH

louisiana_yoko6.max-400x400

YOKO ONO: THIS ROOM MOVES AT THE SAME SPEED AS THE CLOUDS – Kunsthaus Zürich – 04.03. – 29.05.2022

Yoko Ono’s performances and actions of the 1960s and 1970s have achieved cult status. Some of them will be performed and exhibited at the Kunsthaus Zürich. The artist is personally involved in the exhibition’s conception.

Poetry meets conceptual art and performance

Since the beginning of her career, Yoko Ono has explored issues of socio-political importance that are still highly relevant today. From early on, she has been committed to peace in the world and the feminist cause. Ideas always play a central role in her work: sometimes she formulates them in a playful and humorous way, sometimes quite radically, and then again very poetically. Some are transformed into objects while others are left immaterial. Yoko Ono’s artistic oeuvre is correspondingly diverse, encompassing sculptures, works on paper, installations, performances, film and music. Kunsthaus curator Mirjam Varadinis, in collaboration with Yoko Ono and her long-time curator Jon Hendricks, has selected some 60 of them to arrange into an exhibition.

The exhibition shows a selection of key works from all periods of Yoko Ono’s artistic career, with a focus on the early years. The presentation is not a classical retrospective: it brings more than 50 years of artistic creativity to life from a modern-day perspective. Visitors will be able to participate in a wide variety of ways. Yoko Ono is personally involved in the conception of the exhibition.

Accompaining the exhibition and the performance programme is a ‘programme booklet’ containing texts by various authors. It includes contributions by RoseLee Goldberg, Catherine Morris, Patti Smith, Dorothee Richter, Fanny Wissler, Emma McCormick-Goodhart and others.

—————————–

Les performances et les actions de Yoko Ono des années 1960 et 1970 sont devenues cultes. Certaines d’entre elles seront jouées et exposées au Kunsthaus Zürich. L’artiste est personnellement impliquée dans la conception de l’exposition.

La poésie rencontre l’art conceptuel et la performance

Depuis le début de sa carrière, Yoko Ono a exploré des questions d’importance socio-politique qui sont toujours d’une grande actualité aujourd’hui. Très tôt, elle s’est engagée pour la paix dans le monde et la cause féministe. Les idées occupent toujours une place centrale dans son travail : tantôt elle les formule de manière ludique et humoristique, tantôt assez radicalement, et encore très poétiquement. Certains sont transformés en objets tandis que d’autres sont laissés immatériels. L’œuvre artistique de Yoko Ono est donc diversifiée, englobant des sculptures, des œuvres sur papier, des installations, des performances, des films et de la musique. La conservatrice du Kunsthaus, Mirjam Varadinis, en collaboration avec Yoko Ono et son conservateur de longue date Jon Hendricks, en a sélectionné une soixantaine pour les organiser dans une exposition.

L’exposition présente une sélection d’œuvres clés de toutes les périodes de la carrière artistique de Yoko Ono, en mettant l’accent sur les premières années. La présentation n’est pas une rétrospective classique : elle fait revivre plus de 50 ans de créativité artistique dans une perspective contemporaine. Les visiteurs pourront participer de différentes manières. Yoko Ono est personnellement impliquée dans la conception de l’exposition.

Accompagnant l’exposition et le programme des performances, un « livret programme » contient des textes de différents auteurs. Il comprend des contributions de RoseLee Goldberg, Catherine Morris, Patti Smith, Dorothee Richter, Fanny Wissler, Emma McCormick-Goodhart et d’autres.

Image: Yoko Ono, Sky Piece to Jesus Christ, 1965/2013, Performed in conjunction with YOKO ONO: HALF-A-WIND SHOW – A RETROSPECTIVE, Louisiana Museum of Modern Art, Humlebæk, 7 June – 9 September 2013, Photo: Bjarke Ørsted, Courtesy of Louisiana Museum of Modern

Comments
One Response to “YOKO ONO: THIS ROOM MOVES AT THE SAME SPEED AS THE CLOUDS, KUNSTHAUS ZÜRICH”
  1. Maria da Gloria Atalla dit :

    C’est un vrai plaisir.
    50 ans d’ un travail signifiant de Yoko
    Paix, feminisme, art de vivre ensemble.

Votre commentaire

Entrez vos coordonnées ci-dessous ou cliquez sur une icône pour vous connecter:

Logo WordPress.com

Vous commentez à l’aide de votre compte WordPress.com. Déconnexion /  Changer )

Image Twitter

Vous commentez à l’aide de votre compte Twitter. Déconnexion /  Changer )

Photo Facebook

Vous commentez à l’aide de votre compte Facebook. Déconnexion /  Changer )

Connexion à %s

  • Mots-clefs

    Art Art Bruxelles Art New York Art Paris Art Venise Biennale de Venise Centre Pompidou Danse Festival d'Automne Festival d'Avignon Festivals La Biennale Musiques Palais de Tokyo Performance Photographie Théâtre Tribune
  • Archives