RICHARD DEACON A LA TATE BRITAIN

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Richard Deacon / Tate Britain, London / 5 February – 27 April 2014.

La Tate Britain présente une exposition majeure de Richard Deacon, sculpteur britannique de premier plan, mieux connu pour ses grandes formes ouvertes et lyriques.

Depuis plus de quatre décennies, Richard Deacon a employé des matériaux allant du bois et du polycarbonate feuilleté de cuir ou de tissu ou encore de l’argile, dont nombre d’exemples ponctuent l’exposition. Deacon fonctionne sur les deux échelles, combinant des formes organiques avec des éléments de l’ingénierie. Ses méthodes de construction, qui changent constamment, sont le résultat de l’évolution de son approche sculpturale, réfléchis par son utilisation de bois courbé sinueux, d’acier tordu et de céramique vitrifiée.

Cette exposition à la Tate Britain souligne l’intérêt de Deacon pour les matériaux et leur manipulation, comme dans After (1998), un grand travail en bois dont le volume constitue un espace en continu et en boucle. Sont également montrés les travaux à petite échelle, mais on notera en particulier les premiers dessins de Deacon, comme « Orphée », une suite de dessins construit à partir des courbes complexes qui ont beaucoup influencé les formes organiques de sa sculpture ultérieure, notamment la grande sculpture en céramique verte Fold (2012) .

Tout au long de sa carrière Deacon a mis l’accent sur la langue comme il le fait sur la matérialité. Cela reflète un intérêt profond qui découle de la lecture de textes poétiques, philosophiques et autres. Comme son travail infiniment varié qui est en constante évolution – notamment montré dans les Linbury Galeries de la Tate Britain avec quelque 34 exemples – Deacon ne peut pas être lui-même réduit à un seul style ou sujet. Seuls les principes de dessin et l’accent porté sur l’expérimentation sont constants, ce  tout au long de sa carrière, alors que dans cette même période, il a également été salué comme un théoricien et un professeur distingué.

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Tate Britain is delighted to present a major exhibition of the Turner Prize winner Richard Deacon, a leading British sculptor, best known for his large, lyrical open forms.

In a career spanning more than four decades, Richard Deacon has employed materials ranging from laminated wood and polycarbonate to leather, cloth and clay, examples of which are included in the exhibition. He works on both domestic and large scales, combining organic forms with elements of engineering. His continuously changing methods of construction are a result of developments in his sculptural approach, reflected by his use of sinuous bent wood, contorted steel and highly glazed ceramics.

This exhibition at Tate Britain highlights Deacon’s interest in materials and their manipulation, as in After, 1998, a large wooden work where the continuous and looping form balances volume and space. Also included are works from the small scale but materially rich series Art for Other People 1982 – , that explore the notion of contemporary art being owned and enjoyed by anyone. Of particular note are Deacon’s early drawings It’s Orpheus When There’s Singing, 1978: a suite of drawings built up from complex compound curves that influenced the organic forms of much of his subsequent sculpture, and the large, sixty-part, green ceramic sculpture Fold 2012.

Throughout his career Deacon has placed as much emphasis on language as he does on materiality. This reflects a deep-rooted interest that stems from his reading of poetic, philosophical and other texts. Like his infinitely varied and continually evolving work – represented in Tate Britain’s Linbury Galleries by some 34 examples – Deacon cannot himself be pinned down to one style or subject matter. Only the principles of draughtsmanship and an emphasis on hands-on experimentation are constants throughout his career, while in that time he has also been lauded as a distinguished writer and educator.

This exhibition is curated by Clarrie Wallis, Curator, Modern & Contemporary British Art with Sofia Karamani, Assistant Curator, Contemporary British Art. It will be accompanied by a major book on the artist by Clarrie Wallis and a programme of talks and events in the gallery.

Art for Other People No 6 1983 by Richard Deacon born 1949

Art for Other People No 12 1984 by Richard Deacon born 1949

Struck Dumb 1988 by Richard Deacon born 1949

Visuels copyright Richard Deacon / Tate Britain.

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